Wydaje mi się, że mam pecha do pisania o e-doręczeniach. Ilekroć zaplanuję cykl materiałów na ten temat, a nawet część uda mi się opublikować, tylekroć ustawodawca odracza termin wejścia w życie e-doręczeń.

Ustawa o doręczeniach elektronicznych weszła w życie w większości dnia 5 października 2021 r. Przesuwany był natomiast obowiązek stosowania przepisów tej ustawy w zakresie doręczania korespondencji z użyciem usług PURDE i PUH. Obecnie przepis przejściowy – art. 155 ustawy o doręczeniach elektronicznych przewiduje, mówiąc pokrótce, że większość podmiotów publicznych ma obowiązek stosować e-doręczenia od dnia określonego w komunikacie Ministra Cyfryzacji. Minister ma w swoim komunikacie określić termin na wdrożenie rozwiązań technicznych, niezbędnych do stosowania e-doręczeń.

Może to brzmi skomplikowanie. W praktyce oznacza, że e-doręczenia „ruszą” w terminie określonym w komunikacie Ministra Cyfryzacji.

Minister Cyfryzacji wydał taki komunikat w maju 2023 r. i określił ten termin na 10 grudnia 2023 r. Wydawało się, że jest to termin ostateczny.

Tymczasem dnia 22 listopada 2023 r. opublikowano kolejny komunikat Ministra Cyfryzacji. Minister przesunął termin początkowo na 30 grudnia 2023 r. (do dalszego przesunięcia nie miał wtedy delegacji w ustawie).

Następnie w ekspresowym tempie uchwalona została zmiana ustawy o doręczeniach elektronicznych. Ustawa została uchwalona 12 grudnia 2023 r., a weszła w życie już 19 grudnia 2023 r. Ta zmiana pozwoliła na wydanie i opublikowanie kolejnego komunikatu Ministra Cyfryzacji. Dnia 21 grudnia 2023 r. Minister ogłosił, że termin wdrożenia rozwiązań technicznych to 1 października 2024 r. Zatem od 1 października 2024 r. wejdzie w życie obowiązek stosowania e-doręczeń przez większość podmiotów publicznych.

Nowelizacja uchyliła rownież przepis art. 158 ust. 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych. Z przepisu tego wynikało, mówiąc pokrótce, że jeżeli podmiot posiada adres do e-doręczeń, to musi stosować przepisy k.p.a. i Ordynacji podatkowej, dotyczące doręczeń, w nowym brzmieniu. Oznaczało to, że ten, kto ma adres do e-doręczeń, musi je stosować w procedurze administracyjnej i podatkowej, nawet przed terminem określonym w komunikacie Ministra. Zwracałam na to uwagę, prowadząc szkolenia. Art. 158 ust. 2 był ukryty w przepisach przejściowych, mało kto go zauważał, a miał swoje konsekwencje.

Na szczęście przepis ten już nie obowiązuje.

Czy to oznacza, że na pewno już e-doręczenia wejdą w życie dla większości podmiotów publicznych dnia 1 października 2024 r.? Czy ten termin jest ostateczny?

Po tylu przesunięciach, najbardziej prawdopodobna odpowiedź brzmi: przekonamy się we wrześniu 2024 r.

A na tym blogu wracamy do codziennych problemów w życiu pracownika samorządowego.